Koenzym Q10 to naturalny eliksir młodości, który odgrywa ważną rolę w naszym organizmie. Uczestniczy w procesach, które dostarczają naszemu organizmowi energię, wzmacnia nasz układ immunologiczny, obniża ciśnienie tętnicze, zwiększa wydajność serca i opóźnia procesy starzenia się. Niestety z wiekiem nasz organizm produkuje go coraz mniej, dlatego warto uzupełniać braki sięgając po odpowiednie produkty takie jak ryby, mięso, oleje i brokuły.

Serce -> Serce najczulej reaguje na niedobór koenzymu, gdyż w komórkach mięśnia sercowego odnotowuje się jego największe stężenie. Koenzym Q10 ma tu za zadanie m.in. stabilizację rytmu serca, zmniejsza ryzyko zawału i odciąża naczynia wieńcowe.

Wątroba-> Wątroba to kolejny ważny organ, który odpowiedzialny jest za produkcję koenzymu Q10. Jednocześnie jego obecność w wątrobie wspomaga regenerację organu. Niestety z wiekiem synteza własna się zmniejsza, dlatego szybko może dojść do niedoborów. Dodatkowe uzupełnianie koenzymu Q10 przeciwdziała temu procesowi.

Nerwy -> Występowanie chorób układu nerwowego przyczynia się do obniżenia poziomu koenzymu Q10 w organizmie, dlatego konieczne jest uzupełniania tego składnika w organizmie. Energia, dostarczana organizmowi z koenzymu jest niezwykle ważna, ponieważ odciąża nerwy. Ponadto koenzym Q10 pełni ważną rolę w procesie przemiany materii i zapewnia wymianę informacji między komórkami.

Układ immunologiczny -> Koenzym Q10 jest niezwykle ważny dla naszego układu odpornościowego, gdyż wzmacnia siły obronne organizmu.

Koenzym Q10 zazwyczaj jest wytwarzany przez organizm, jednak po 35. roku życia jego produkcja się znacznie zmniejsza. Dlatego też uzupełnianie tej substancji witalnej jest jak najbardziej wskazane. Do produktów zawierających najwięcej koenzymu Q10 możemy zaliczyć ryby (sardynki, makrela czy łosoś są szczególnie bogate w ten koenzym), mięso (najbogatsze w ten związek jest mięso surowe, a zwłaszcza serce, nerki, wątroba i śledziona, czyli organy o największym zapotrzebowaniu energetycznym), oleje, a z warzyw brokuły i szpinak. Warto sięgać po te produkty, ale należy pamiętać, że składnik ten jest wrażliwy na wysokie temperatury, dlatego jego zawartość zmniejsza się pod wpływem obróbki termicznej.

Źródło:

„Koenzym Q10. Eliksir młodości”, Unger-Gobel u.; dr med. Rauch-Petz G., Oficyna Wydawnicza Interspar

„Antyoksydacyjne działania koenzymu Q” Czeczot H., Farmacja Polska